NEED FOR SPEED:

 

Historie série

The Need for Speed

První díl, The Need for Speed (někdy bývá nesprávně označován podtitulem Road and Track, logo tohoto časopisu se však neobjevilo na obalu jako podtitul, ale jako poděkování za spolupráci při vytváření realistických modelů automobilů a jejich zvuků[1] [2]), vyšel v roce 1994 nejdříve pro konzoli 3DO, v roce 1995 byl převeden i pro PC a v roce 1996 byl převeden i pro konzole Sega Saturn a Sony PlayStation.[3] Obsahoval osm tratí (5 okruhů včetně bonusové tratě Lost Vegas, 3 závodní etapové soutěže)[4][5] a osm sportovních vozů značek Ferrari, Lamborghini, Porsche, Chevrolet, Dodge, Mazda, Acura a Toyota. Poprvé se zde také objevují honičky s policií (mód Hot Pursuit), které pak byly hlavní náplní některých dalších dílů. V roce 1996 vyšla další edice s názvem The Need for Speed: Special edition, která hru posunula technologicky velmi dopředu, protože přinesla podporu DirectX 2 a protokolů TCP/IP a jako bonus přibyly dvě nové tratě.

Need for Speed II

Druhé pokračování, které vyšlo pouze na PC a Playstation, přineslo stejně jako první díl 8 licencovaných supersportovních vozů, počet tratí byl snížen na šest, ale přibyla spousta novinek. Jednou z nich byla kompletní 3D krajina, na tratích se dalo jezdit i mimo trať a dalo se z ní i vylétnout, mohli jste jezdit i proti směru závodu (k ničemu vám to ale nebylo). Další novinkou byl výběr barvy vozu, navíc při výběru auta jste měli k dispozici technické údaje, fotografie a videa. Přibyl také nový mód, Knock-out (závod na sedm kol s osmi závodníky, každé kolo vypadne nejpomalejší). Oproti jedničce ale ve hře nebyl mód Hot Pursuit. Vyšla také Special Edition, která oproti standardní nabídla trať navíc a nové automobily, samozřejmostí byla rozšířená podpora grafických karet.

Need for Speed: V-Rally

Pod tímto názvem vyšla v roce 1997 v Severní Americe pro Playstation hra, která se v Evropě jmenovala V-Rally. EA od toho očekávala zvýšení prodejů. Do série Need for Speed se tato hra nezapočítává.

Need for Speed III: Hot Pursuit

V tomto díle se v roce 1998 vrátil Hot Pursuit mód. Bylo také rozhodnuto, že série půjde spíše k arkádovosti, než aby se snažila být simulátorem. Na hráče čekalo osm licencovaných supersportů a 10 tratí, umělá inteligence policie byla na tu dobu na velmi vysoké úrovni, vylepšenou grafiku doplňovaly skvělé světelné efekty, a aby toho nebylo málo, tak jste si mohli vybrat z 15 kamer. Byla také první hrou, která dovolila stahovat a přidávat do hry z internetu další vozy.

Need for Speed: High Stakes / Road Challenge / Brennender Asphalt

Díl z roku 1999 měl tři různé názvy. High Stakes se jmenoval v Evropě (kromě Německa) a Brazílii, Road Challenge byl název pro Severní Ameriku a Brennender Asphalt byl název pro Německo. Byla kritizována za to, že většinu tratí převzala z předchozího dílu. Bylo k dispozici 18 vozů, které jste mohli výkonově upravovat ale projevovala se i poškození, které stejně jako počasí ovlivňovalo jízdní vlastnosti vozu.

Need for Speed: Porsche Unleashed / Porsche 2000 / Porsche

V roce 2000 vyšel opět díl s několika názvy (Porsche Unleashed pro Severní Ameriku, Porsche 2000 pro Evropu kromě Německa a pro Latinskou Ameriku a Porsche pro Německo), tentokrát však byl (a stále je) v rámci série NFS výjmečný. Jak název napovídá, jsou zde k dispozici pouze vozy Porsche. Zastoupení této značky je však ohromné (80 vozů) a zastupuje všechny vozy Porsche od roku 1948 do roku 2000. Při vývoji hry pomáhalo Porsche s vyladěním jízdních vlastností, takže by se auta měla chovat stejně jako opravdová. Novinkou byl také přepracovaný destrukční mód a bylo umožněno hraní přes internet. V tomto díle chyběl mód Hot Pursuit.

Need for Speed: Motor City Online

Tento díl (vydaný v roce 2001) budí dodnes rozpory, jestli se má počítat do série NFS. Byl vydán pouze pro Severní Ameriku, jezdilo se zde v amerických muscle cars z třicátých až sedmdesátých let a cílem EA bylo vytvořit komunitu on-line hráčů závodících v ulicích virtuálního města. Všechny servery jsou od 29.8. 2003[6] zrušeny.

Need for Speed: Hot Pursuit 2

V roce 2002 se do NFS opět vrací Hot Pursuit mód, který autoři vylepšili rozšířením počtu vozů policie, zlepšením jejich inteligence a zapojením helikoptér. Hráč má k dispozici přes 30 vozů, které může prohnat po 48 tratích ve čtyřech různých prostředích. Opět je možné hrát za policii.

Need for Speed: Underground

Roku 2003 odpověděla EA na módu ilegálních závodů tuningovým titulem Underground. Oproti předchozím dílům se zde jezdí s obyčejnými vozy (Volkswagen Golf,…), které si hráč po vyhraných závodech může upravovat. Poprvé se také jezdí pouze v noci, přibyly nové typy závodů - drag (závod na 1/4 míle) a drift (smykování). Tratě jsou vytyčené ve městě typu Los Angeles s běžným provozem.

Need for Speed: Underground 2

Mnohými oslavovaný a mnohými zatracovaný první tuningový díl dostal po velkém úspěchu nástupce, který vyšel o rok později (2004). Princip hry se nezměnil, šlo pouze o vylepšení grafiky, rozšíření počtu vozů a tuningových doplňků a byl umožněn volný pohyb po městě, kde hráč vyhledával závody.

Need for Speed: Most Wanted

Devátý díl série NFS vyšel roku 2005 a přinesl kombinaci tuningových závodů a honiček s policií. Ve vozovém parku, který čítal 36 aut, byla jak obyčejná auta (Fiat Grande Punto,…) tak i luxusní supersporty (Aston Martin, Audi, BMW,…). Jednalo se o volné pokračování NFS Underground 2, mezi největší rozdíly ale patřila jízda v různých fázích dne (ne v noci), možnost zpomalování času, díky čemuž bylo možné projet i tu nejostřejší zatáčku při vysoké rychlosti, a policie, která byla rychlejší, chytřejší a silnější než kdykoliv předtím. Vyhráváním závodů hráč získával virtuální peníze, které následně utrácel při vylepšování svých vozů.

Need for Speed: Carbon

Tento díl z roku 2006 navazuje na příběh z předchozího dílu. Opět zde zasahuje do závodů policie, novinkou oproti předchozím dílům je budování vlastního tunigového gangu, který při závodech pomáhá blokováním soupeře. Za zmínku také stojí nový herní mód „Canyon duel“, ve kterém můžete sjet ze silnice, a zřítit se do propasti. Cílem této hry je porazit všechny „Auto gangy“. Opět se vrací jízda pouze v noci.

Need for Speed: Pro Street

Tento díl vyšel v listopadu 2007. Hráči se konečně dočkali modelu poškození. Obsahuje auta z 28 automobilek v rozsahu od 60. let do současnosti. Není v něm nutné vyhrát všechny závody, stačí být první v celkové klasifikaci.

Need for Speed: Undercover

Vyšel 21.listopadu 2008. Velký význam je kladen na propracovaný příběh (na motivy filmu Kurýr) a herní videosekvence pod taktovkou Josepha A. Hodgese, který taky sepsal scénář. Oproti předchozímu dílu se změní hodně - rozsáhlejší tuning, duely v kaňonech, velké otevřené město, návrat policie apod. Jak napovídá jméno : hrajete za utajeného policistu který vyhledává ilegální závody, také plníte mise, které Vám zadá policie.[7]

Need for Speed: Shift

Tato hra vybočuje od předchozích dílů. Na rozdíl nemá tuningová auta, ale vrací se k osvědčenému stylu klasických závodů s rychlými auty.